.....harta site -- home -- articole -- sistemul de franare
... 
     
   
Sistemul de franare
Sistemul de franare, ca de altfel si sistemul de suspensie, de injectie si altele, a suferit in ultima perioada (10-20 ani) numeroase imbunatatiri. Ceea ce a inceput in anii 60 ca o incercare de a aduce distanta de franare in limite rezonabile, a sfarsit prin a genera un adevarat fenomen. Introducerea de materiale ca: fibra de carbon, metalele sinterizate si otelurile usoare, impreuna cu diverse sisteme ca ABS au contribuit decisiv la reducerea spatiului de franare si in general, la un automobil mai sigur.

Unul din primii pasi in aceasta directie a fost facut in anii '70 cand producatorii au trecut la folosirea masiva a franelor
disc, renuntand la cele cutambur. Deoarece la automobile forta principala de franare, actioneaza asupra rotilor din fata (din considerente de Dinamica Autovehiculului),o lunga perioada doar la aceste roti franele cu saboti au fost inlocuite cu frane disc. De atunci, majoritatea producatorilor (seriosi) de automobile au dotat toate cele 4 roti cu frane disc, existand doar cateva exceptii, precum Mazda Protege din 1995 care avea frane cu saboti la rotile spate din considerente de reducere a pretului.

Dar ce a determinat aceasta schimbare? Care este diferenta dintre franele disc si cu saboti?

Inainte de a aprecia diferentele dintre cele 2 sisteme, trebuie sa intelegem fenomenul pe care se bazeaza ambele sisteme pentru a opri autovehiculul: Frecarea. care genereaza caldura. Aplicand o rezistenta, o frecare, unei roti in miscare, franele (indiferent de tip) opresc aceasta roata generand caldura. Viteza cu care roata poate fi incetinita depinde de cativa factori: greutatea autovehiculului, forta la pedala si suprafata de frecare. De asemenea are o mare importanta si cat de bine transforma frana, miscarea in caldura (felul frecarii) si bine-nteles cat de repede este eliminata aceasta caldura din componentele sistemului de franare.

Franele cu saboti:

Primele automobile foloseau frane cu saboti pentru toate cele 4 roti. Erau numite asa datorita componentelor franei care erau pozitionate in interiorul unui tambur care se rotea odata cu roata. In interior erau pozitionati 2 saboti care, atunci cand frana era apasata, apasau pe tambur si incetineau roata. Pentru actionarea sabotilor se folosea un sistem hidraulic actionat de pedala de frana.

Sabotii erau facuti dintr-un material cu bune proprietati de frictiune, rezistent la caldura, similar cu cel folosit la discurile ambreiajului.

In conditii extreme de franare, precum coborarea unor pante lungi cu o incarcatura mare, sau franari repetate la viteze mari, aceste frane se supraincalzesc.

Amintiti-va de principiul de franare care consta in transformarea energiei cinetice (miscarea rotii), in energie termica (caldura), Din acest motiv franele nu pot functiona decat atata timp cat pot absorbi caldura generata de incetinirea automobilului. Odata ce franele automobilului devin saturate cu caldura, ele isi pierd abilitatea de a opri autovehiculul, ceea ce poate deveni foarte periculos pentru sofer.

Franele disc:

Franele disc se bazeaza pe acelasi principiu ca si franele cu saboti, imbunatatirea fiind la nivel de design. In locul componentelor masive ale franei cu saboti franele disc folosesc un disc subtire care se roteste.

De o parte si de alta a discului sunt 2 placute de frana si un sistem de actionare gen cleste: etrierul.

Pentru actionare se foloseste, ca si la franele cu saboti, tot un sistem hidraulic.

Spre deosebire de franele cu saboti, care sunt dispuse in interior, la franele disc, discul de frecare este expus din plin la aer. Aceasta expunere raceste in mod constant discul reducandu-i temperatura si deci, mentinandu-i puterea de frecare.

Analiza comparativa

Astazi, nu este neobisnuit, sa gasim automobile de clasa medie, fara pretentii deosebite, avand toate rotile dotate cu frane disc. Totusi, majoritatea producatorilor continua sa utilizeze sistemul fata-disc/spate-saboti

Dar de ce? Sacrifica producatorii, siguranta doar pentru cativa dolari?

Raspunsul este nu. Adevarul este ca sistemul disc/saboti este absolut suficient pentru majoritatea autovehiculelor. Tineti cont si de faptul ca. ambele sisteme, cu disc sau cu tambur, au fost imbunatatite masiv in ultimii ani. De fapt, un sistem de franare cu saboti de astazi poate asigura o forta de frecare mai mare decat o frana disc din anii '70. Iar un sistem frana-disc din zilele noastre poate dezvolta o forta de franare impresionanta. Combinati asta cu faptul ca intre 60 si 90 % din puterea de franare revine puntii fata, si veti realiza ca franele tambur sunt absolut suficiente pentru rotile sapate ale majoritatii autovehiculelor.

Exceptia notabila o constituie masinile sportive si cele care transporta greutati mari. Masini ca Viper, 911 sau Corvette isi justifica franele disc pentru toate cele 4 roti, in special daca proprietarii lor participa la curse auto pe drumurile publice...

Vlad Georgescu