Admisia
Faza de admisie, incepe atunci cand capatul rotorului trece de
galeria de admisie. In momentul in care orificiul de admisie este
inspre camera, volumul camerei este aproape minim. In miscarea
sa rotorul trece de orificiul de evacuare, volumul camerei creste,
tragand amestec de aer / combustibil in interiorul camerei.
Cand varful rotorului trece
de galeria de admisie, acea camera este izolata si incepe compresia.
Compresia
Pe masura ce rotorul isi continua miscarea in carcasa, volumul
camerei scade si amestecul aer/combustibil de comprima. In timpul
stabilit fata rotorului ajunge in dreptul bujiilor, volumul
camerei este din nou aproape de minim. In acest moment incepe
combustia.
Aprinderea
Cele mai multe motoare au doua bujii. Forma camerei de combustie
este alungita, asa incat flacara s-ar "imprastia" prea incet daca
ar doar o singura bujie. Cand apare scanteia, amestecul aer-combustibil
se aprinde, crescand brusc presiunea si fortand rotorul sa se
miste.
Presiunea combustiei forteaza
rotorul sa se invarteasca in directia in care creste volumul camerei.
Gazele de ardere isi continua expansiunea, fortand rotorul sa
se roteasca si generand putere, pana cand camera ajunge in dreptul
galeriei de evacuare.
Evacuarea
Imediat ce marginea rotorului a trecut de galeria de evacuare,
presiunea din camera este evacuata din motor. Pe masura ce
rotorul isi continua miscarea, volumul camerei se micsoreaza,
fortand si gazele ramase sa paraseasca cilindrul. Cand
volumul camerei este aproape de minim, marginea rotorului trece
de galeria de evacuare, izoland-o si ciclul incepe din nou.
De subliniat este ca fiecare
din cele 3 camere formate de rotor lucreaza in paralel la o parte
a ciclului. Intr-un ciclu complet, al motorului, vor fi 3 admisii,
3 compresii, 3 evacuari si cel mai important 3 combustii care
vor dezvolta putere, dar cum unui ciclu complet ii corespund
3 rotatii ale arborelui de iesire , inseamna ca pentru
fiecare explozie e o rotatie. Din acest punct de vedere randamentul
motorului rotativ ar trebui sa fie superior celui in 4 timpi,
cu piston, care pentru o cursa activa face 2 rotatii.
Exista cateva caracteristici
care diferentiaza motorul rotativ de cel cu piston. Aceste diferente
vor determina avantajele si dezavantajele fata de motorul cu piston.
Avantaje
Mai putine parti in miscare.
Motorul rotativ are cu mult mai putine parti in miscare decat
un motor similar, in patru timpi, cu piston, Motorul cu
rotor rotativ are trei parti principale in miscare: cele doua
rotoare si arborele de iesire. Chiar si cel mai simplu motor cu
piston in patru timpi are cel putin 40 de parti in miscare, printre
care pistoanele, tije de actionare a supapelor, arborele cotit,
supapele, arcurile supapelor, biele, curele de transmisie, pinioanele
de distributie si arborele cotit.
Micsorarea numarului si in
definitiv a masei partilor in miscare se poate traduce intr-o
siguranta mai mare a motorului rotativ. Din acest motiv anumiti
constructori de avioane prefera motoarele rotative in locul celor
cu piston.
Uniformitate. Toate
partile motorului rotativ se rotesc continuu intr-o directie,
spre deosebire de schimbarile bruste de directie care se petrec
intr-un motor conventional, cum sunt pistoanele. Motoarele rotative
sunt echilibrate intern cu contra-greutati care sunt defazate
in asa fel incat sa elimine orice vibratii.
Eliberarea puterii la motoarele
rotative este de asemenea mai uniforma. Deoarece fiecare faza
de combustie se petrece pe parcursul unei rotatii de 90
de grade a rotorului, si arborele de iesire efectueaza trei rotatii
pentru fiecare rotatie a rotorului, fiecare faza a combustiei
dureaza 270 grade din rotatia arborelui de iesire. Aceasta inseamna
ca un motor cu un singur rotor elibera puterea trei
patrimi din durata ciclului de rotatie a arborelui de iesire.
Comparat cu un motor cu un singur piston, in care combustia se
petrece pe durata rotatiei de 180 grade la doua rotatii, sau doar
pe o patrime din fiecare rotatie a arborelui cotit (arborele de
iesire al motorului cu piston)
Mai lent. Deoarece
viteza rotorului este de trei ori mai mica decat a arborelui de
iesire, partile principale in miscare ale motorului cu rotor se
misca mai incet decat partile motorului cu piston. Aceasta contribuie
de asemenea la cresterea sigurantei si fiabilitatii motorului.
Dezavantaje
Exista cateva probleme intalnite
la proiectarea motoarelor rotative:
In mod obisnuit, este mult
mai greu (dar nu imposibil) sa realizezi un motor rotativ care
sa respecte conditiile de poluare actuale (din ce in ce mai restrictive).
Costurile de fabricatie pot
sa fie mai mari, in principal pentru ca se fabrica in serii mai
mici decat motoarele cu piston.
In mod obisnuit consuma mai
mult combustibil decat motoarele cu piston din cauza ca randamentul
termodinamic este micsorat de forma prelunga a camerei de combustie
si de raportul de compresie mic
Vlad
Georgescu