O alta modalitate de a creste indirect
puterea motoarelor (nu creste puterea dar creste raspunsul acestuia
in turatie astfel scazind timpul necesar atingerii unei turatii)
este micsorarea inerztiei acestora realizeata cum am zis prin usurarea
pistoanelor si a volantei. Volanta se usureaza prin gaurire sau
prin alezarea acesteia. In cazul alezarii trebuie avut grija sa
lasam aceeasi suprafata de contact cu ambreajul prin aceasta realizind
si racirea acestuia corespunzatoare. Eu prefer micsorarea greutatii
prin gaurire fiind mai usor de executat. Gaurile se realizeaza spre
exteriorul volantei dar ATENTIE DUPA GAURIRE VOLANTA TREBUIE ECHILIBRATA.
De asemenea ralantiul va creste in jur de 1000-1200 de ture, ralantiul
normal nemaifacand fata acestei usurari, motorul oprindu-se la ralantiu
normal (600-800 de ture).
Pentru a obtine performante maxime acesta trebuie inlocuit. Se
folosesc de obicei carburatoare de Alfa 33. Printre cele care le-am
gasit sunt cele sincrone ale firmelor Weber si Dellorto, modelul
pe care il detin sunt doua bucati de Dellorto 36 DRLA dublucorp
sincron. Aceste aduc in jur de 10-15 cai castig in putere, depinde
de reglaje si tipul acestora. Ca galerii de admisie folosesc 2 galerii
turnate din aluminiu (de catre tigani la indicatiile mele, mesteri
buni, garantez). Filtre de aer momentan nu am, sunt in cautare inca.
Pe situl meu va aparea in curind un articol despre functionarea,
reglajul si modificarea carburatorului de Oltcit.
Este cea mai convenabila modificare sub raport pret/performanta.
Consta in montarea de chiuloase de 1100 pe set motor de 1300 (cilindrii,
pistoane, segmenti). Prin aceasta se realizeaza un raport de comprimare
de ~11, castigul in putere fiind in jur de 20 de cai :). Se alezeaza
in interior chiuloasa astfel ca cilidrul de 1300 sa intre usor.
Eventual se mai poate lua putin si din camera de ardere in dreptul
supapei de evacuare prin aceasta crescind turbulenta amestecului
deci timpul de propagare a flacarii se micsoreaza. Atentie la alezarea
chiuloasei Oltcitul neavind nici un fel de ganituri (nici macar
de cupru) pentru etansare. Pentru o functionare fara probleme la
turatii pistoanele trebuie sa aiba greutati asemanatoare (marja
maxima e de ~1 gram).
Inlocuirea axelor cu came de pe motorul de 1100 cu cele de 1300
aduc o imbunatatire a umplerii datorate faptului ca cele din urma
au profilul camei mai mare cu 1 mm. Cele mai bune axe cu came sunt
cele de Citroen GSA motor de 1222, acestea avand cea mai agresiva
diagrama de distributie, motorul de 1300 avind cu acestea 65 de
cai (cistig 5 CP). Cautati-le la cei ce aduc motoare ce Citroen
de dincolo. Cu modificarile prezentate mai sus se obtine din motorul
de 1300 o putere maxima de 90-100 de cai, diferentele fiind date
de componentele folosite, precizia executiei si bineinteles, reglajele
aferente.
Un element neglijat de majoritatatea reprezinta unul din cele mai
importante elemente ale unui motor tunat. O cutie de viteze bine
etajata (500-700 de ture diferenta intre trepte) da o sprinteneala
masinii chiar cu un motor netunat. Cele mai bune cutii de viteza
pentru oltcit le reprezinta cele franceze pentru Axel 12 trs cu
acestea obtinind o viteza maxima de 180 (am incercat si vitezometrul
mergea bine fiind testat cu unul de Espero) iar ca rapoarte e o
adevarata bijuterie. Se mai pot folosii cutii Franta cu 4 viteze
sport (le gasiti pe modele de oltcit construite pina in 85) dar
viteza maxima scade (~165 depinde de reglaje). Si unele cuti romanesti
se prezinta bine la acesta aspect dar cazurile sunt rare. Nu recomand
folosirea cutiilor de oltcit model TA1 (Oltcit special) mai ales
la o masina care nu e special facuta pentru curse, deoarece "oboseste"
motorul tinandu-l la turatii destul de ridicate. Cu toate acestea
e recomandata la liniute dar viteza scazind (maxima 130). ATENTIE:
cutiile model Franta (la modelul cu 4 viteze marsarierul e in fata
ca si cum ai da a 5-a) au carter diferit, acesta fiind mai mare
cu ~3cm deci aceasta presupune o alezare a acestuia pentru a fi
montat pe motor.
Un element de luat in seama la Oltcit raprtul consum/performanta
fiind un element de luat in seama. Montarea unui turbo pe acest
motor aduce o crestere a puteri in jur de 80-100 de cai pe un motor
netunat, consumul raminand in limite normale (6-10% depide de reglaje
si de stilul de mers). Pana acum n-am vazut asa ceva montat pe Oltcit
probabil datorita faptului ca nu prea este loc. Dar ATENTIE raportul
de compresie ridicat ne obliga sa folosim presiuni de supraalimentare
de max 1-1.25psi. De asemenea reglajele acestuia (carburator) si
alegerea modelului de instalare (presiune-adica la intrarea in carburator
sau depresiune - sub carburator) e cam dificil.
Probabil e e o utopie sa vorbim de asa ceva dar cine mai stie.
Modul de instalatie de alimentare al Oltcitului (prin carburator)
ne obliga la folosirea de injector/injectoare de NO2 in cutia de
amestec adica sub carburator. Raportul de compresie ridicat ne obliga
ca timpul de boost sa fie destul de redus 2-4secunde. EHHHH visuri.....
Punerea de spoilare dupa "ureche" are si rolul ei: atrage
femeile. Le gasiti in comert. Bordul am auzit ca se potriveste cel
de Matiz da nu bag mina in foc. Eventual puteti opta pentru un bord
de Citroen Visa. |