Explicatie
Ce
e NOS...ce e NOS...NOS este un acronim pentru Nitrous Oxide Systems,
firma care a devenit cea mai celebra in productia de sisteme de
injectie cu oxid de azot. Numele s-a extins la toate sistemele (cam
ca la xerox cu copiatoarele).
Teorie
Puterea unui motor depinde
in mod direct de puterea exploziilor care au loc in camera de ardere
in fiecare ciclu. Cu cat se arde mai multa benzina, cu atat este
mai puternica explozia. Pentru arderea unei cantitati mai mari de
benzina, este nevoie de mai mult oxigen pentru a intretine arderea.
Orice tuning pentru marirea puterii asta face, in ultima instanta,
mareste cantitatea de benzina si oxigen care intra in cilindru.
Daca mai multa benzina benzina se baga usor (toata lumea a vazut
carburatoare dereglate), marea problema devine marirea cantitatii
de oxigen.
Functionare
Oxidul de azot (N2O) este
un gaz neinflamabil si nu creste cifra octanica a benzinei dupa
cum am auzit pe alocuri. Acela este nitrometanul, si cu totul alta
poveste. Pentru a fi utilizat in motoare, se stocheaza sub forma
lichida intr-o butelie la 1000 PSI. Cand este eliberat, trece in
stare gazoasa, temperatura ii scade brusc si densitatea ii creste.
La temperatura de 300 C (in camera de ardere), oxidul se desface
in azot si oxigen, crescand astfel puterea exploziei. Azotul care
este eliberat are si el un rol in amortizarea presiunii crescute
asupra pistoanelor, ducand la o intarziere care da timp amestecului
mai bogat sa arda in intregime.
Sistemele de injectie (exista cateva subtipuri,eu explic la modul
general) sunt compuse din butelie, tevaraie, cateva electrovalve
(zise si solenoizi) si marele buton. Apasarea pe buton duce la punerea
in functiune a solenoizilor de gaz si de benzina - unul da drumul
gazului, celalalt creste fluxul de benzina si way to go ... pot
fi si mai multi solenoizi, in functie de motor si sistem.
|
I s-a
dus vestea de mare pericol pentru motor din cauza inconstientei celor
care au tinut neaparat sa puna un sistem NOS ieftin. Daca sistemul
este bine pus la punct si prevazut cu toate sigurantele, nu este nici
o problema. Probleme pot aparea la intreruperea fluxului de benzina,
caz in care amestecul devine prea bogat in oxigen si are loc o explozie,
doua, trei FOARTE puternice, ce duce de obicei la unu-doua-trei pistoane/biele/bloc
motor etc inutilizabil... Solutia este instalarea unui senzor care
decupleaza solenoidul de gaz cand se opreste fluxul de benzina. O
alta problema este ca nu se poate injecta oxid in motor sub 3000 de
ture, din acelasi motiv (nu e suficienta benzina). Solutia: "window
switch", un senzor ce nu permite pornirea sistemului sub 3000 de ture.
De fapt, multi nu au buton la mana, ci un WOT switch (wide open throttle),
adica un contact ce porneste sistemul cand acceleratia a fost tinuta
la podea un nr de secunde. Uzura motorului nu ar trebui sa fie o problema
daca se foloseste gaz in reprize de maxim 15 secunde. Majoritatea
motoarelor sunt concepute sa functioneze la o putere mult mai mica
decat suporta si oricum, in 99% din timp merg sub puterea maxima. |
|